Kapitein Werkgeluk op ‘happiness mission’!
De Happiness Expo dompelde ons onder in een positief bad en bracht ons bevestiging in de koers die we uitvaren met Kapitein Werkgeluk.
Ook in ons project vertrekken we vanuit de kracht van beeld en verbeelding. Beeld en verbeelding spelen namelijk een essentiële rol in het ervaren en het vinden van (werk-)geluk.
In onze beeldende workshop voor leerkrachten begeleiden we deelnemers stapsgewijs in het proces om los te komen van bestaande identificaties, te vertrouwen op hun eigen gevoel en uitdrukking te geven aan hun dromen en verbeelding. Voor volwassenen kan het soms een uitdaging zijn om deze creatieve kant te (her-)ontdekken. Door middel van onze aanpak en materialen voorzien we een veilig en inspirerend kader zodat deelnemers zich vrij voelen om expressie te geven aan hun innerlijke belevingswereld. Dit combineren we met wetenschappelijke duiding rond het belang en de betekenis van werkgeluk in relatie met de impact van creativiteit en verbeeldingskracht.
Het uitdrukken en creëren van beelden schudt wakker, zet aan tot dieper denken. Het kan aanleiding geven tot nieuwe inzichten of het vinden van creatieve oplossingen bij uitdagingen in de sociale realiteit. Door uiting te geven aan wat innerlijk leeft, wordt het creativiteitsvermogen geprikkeld, wat in staat stelt meer oplossingsgericht te denken. Onze workshop heeft dus een cognitieve impact, wat kan leiden tot veranderingen in gedachten en gedrag.
Naast een diepere verbinding met zichzelf, draagt de workshop ook bij aan een sterkere verbinding tussen de deelnemers onderling. Door samen creatief aan de slag te gaan ontstaat al snel een dialoog en vinden leerkrachten elkaar. Door de tijd te nemen, stil te staan en uiting te geven aan wat innerlijk leeft, komen er gelukshormonen (endorfines) vrij. Daardoor ontstaat er een positieve sfeer tijdens de workshop en gaan deelnemers niet alleen met nieuw inzicht in werkgeluk naar huis, maar ook met een gevoel van geluk en voldoening.
Zelfs voor leerkrachten bij wie lesgeven als een strijd voelt, kan de workshop helpen om even uit de overlevingsmodus te stappen, rust te vinden en het cortisolniveau te verlagen, waardoor problemen draaglijker worden. Het aan de slag gaan met en creëren van beelden helpt om los te laten, de realiteit even vanop afstand of vanuit een ander perspectief te benaderen. In die zin heeft de workshop ook een therapeutisch effect, waarbij de verhalen en interactie tussen deelnemers een ondersteuning of concrete hulp kunnen bieden. Daarom kan de workshop zowel preventief als curatief worden ingezet en kan het een toegevoegde waarde zijn voor alle leerkrachten die op zoek zijn naar meer werkgeluk en wat dit voor hen betekent.
Kortom, het samen rond de tafel aan de slag gaan met beeld en verbeelding gaat verder dan enkel een creasessie met verf en kwast. Het biedt het ideale kader voor leerkrachten om samen rond de tafel te zitten, nieuwe inzichten te ontdekken en positieve verandering in gang te zetten.
Interesse in het organiseren van een beeldende workshop werkgeluk in kader van een pedagogische studiedag of navorming?
Vraag meer info aan en investeer in het welbevinden van leerkrachten en een gelukkigere schoolomgeving.
Verslag geschreven door projectmedewerkers Laura De Blaere en Sarah Daniels - © 2024 Kapitein Werkgeluk - Howest