Marc de Bel als ambassadeur van Kapitein Werkgeluk

In het zoeken naar een ambassadeur voor ons project, deed een meeloopdag op school bij ons een ‘belletje’ rinkelen. We kwamen uit bij Marc de Bel, bekroond Vlaamse jeugdschrijver met een hart voor het onderwijs. Dat hart voor onderwijs gaf hij trouwens door aan 3 van zijn 4 kinderen die vandaag in het lerarenberoep staan. “Initiatieven die zorgen voor meer geluk in het onderwijs en werken vanuit verbeelding, kunnen steevast op mijn sympathie rekenen”, koppelde hij enthousiast terug. Dat we verder in zee gaan met Marc de Bel als ambassadeur maken we vandaag vrijdag 21 april graag met veel toeters en bellen bekend, niet per toeval op de Internationale Dag van Creativiteit en Innovatie.

 

Marc de Bel als ambassadeur

Marc de Bel staat voor ons synoniem voor een warme zomerdag, het geluid van grasmaaiers in de verte, de geur van zelfgemaakte confituur en een kerselaar in bloei. Zijn verhalen behoren tot het cultureel erfgoed van de jeugdliteratuur en roepen allerlei positieve gedachten en emoties op. Het perfecte voorbeeld van hoe verbeelding en verhalen een blijvende indruk nalaten.


Ons project vertrekt vanuit de principes van waarderend onderzoek: een filosofie die Marc de Bel perfect typeert. De durf om vanuit het niets vrijuit te dromen, te reflecteren en dit te vertalen in een positief verhaal, straalt hij authentiek uit. Daarnaast gelooft hij in het belang van spelend leren, dat even belangrijk is voor volwassenen als kinderen en helpt om alles luchtiger op te nemen. “Onze faalangst moet meer plaats maken voor faalplezier”, zo stelt Marc de Bel. Dit sluit aan bij het belang van loslaten, een belangrijke werkgelukvaardigheid. Het gebeurt wel eens dat je ‘de bel’ misslaat.

 

De fontanel van Marc de Bel

Als 11-jarige jongen viel Marc de Bel uit zijn boomhut waardoor zijn fontanel openbarstte, zo stelt hij zelf. Hierdoor blijft hij openstaan voor alle indrukken, wat maakt dat hij zijn fantasie en verbeeldingskracht nooit heeft verloren en zelfs als een kracht heeft ingezet. Dit gaat terug naar de filosofie van Einstein: “Logica brengt je van A tot B, verbeelding brengt je overal.”

 

Gebaseerd op de fontanel van Marc de Bel creëren ook wij in onze Werkgeluk Workshops de tijd en ruimte voor openheid, reflectie en verbinding met jezelf en anderen. Door onze workshops speels en creatief op te nemen kom je los van bestaande identificaties. Zo herontdek ook jij de kracht van verbeelding en welke nieuwe inzichten dit oplevert. Zoals Marc de Bel stelt: “Een vis weet niet wat de zee is tot je hem eruit haalt en het hem zelf laat aanschouwen.”

 

Samen gooien we het roer om

Met Marc de Bel als ambassadeur navigeren we verder naar een gelukkig schoolklimaat en een meer positieve beeldvorming rond het lerarenberoep en de sector. Leraren zijn onmisbaar en de spil in het verdere succes van onze samenleving. Op vlak van werkgeluk verdienen ze dan ook alle aandacht en een meer positief imago. Door gebruik te maken van de kracht van verbeelding en verhalen, hopen we het huidige discours, de maatschappelijke visie en houding positief om te buigen. Het zich verbeelden en het vertellen van verhalen is een eerste belangrijke stap om geleidelijk zicht te krijgen op de pijlers van werkgeluk, hoe dit invulling krijgt in het onderwijs, wat belangrijk en nodig is om leraren gelukkig aan boord te houden.

Wil jij ook in zee met Kapitein Werkgeluk? Leer meer over ons aanbod via ‘Werkgeluk Workshops’.

Verslag geschreven door projectmedewerkers Laura De Blaere en Sarah Daniels - © 2024 Kapitein Werkgeluk - Howest

Previous
Previous

Kapitein Werkgeluk op ‘happiness mission’!  

Next
Next

‘Knikje en Kopje?’ in de pers