Geluk is leuker als je het deelt

#stukjegelukje met Tony’s Chocolonely

Chocoladerepen Tony Chocolonely - Kapitein Werkgeluk #StukjeGelukje

Zoals je allicht al zelf hebt ervaren: chocolade brengt je in een positieve stemming en bevordert je geluksgevoel. Ook onderzoek bevestigt dit, vooral wanneer je de tijd neemt om er bewust van te genieten. In dat geval blijkt het effect het sterkst, zo toont het experimenteel onderzoek van Meier, Noll en Molokwu (2017). Zelfs al voel je je neerslachtig of ongelukkig, kan chocolade deze negatieve gevoelens even doen wegsmelten. Spijtig genoeg blijkt dit maar van korte duur: slechts 3 minuten (Macht en Mueller, 2007). Niet getreurd, het eten van chocolade geeft dan wel een korte maar even goed krachtige shot of happiness.

In het zoeken waarom chocolade gelukkig maakt, wordt dikwijls verwezen naar de biochemische reacties dat het eten van chocolade teweegbrengt. Zo bevat chocolade stoffen als theobromine, pherylethylamine en serotonine en stimuleert het de afgifte van endorfines, wat het geluksgevoel bevordert. Toch blijken deze fysieke reacties slechts minimaal en ligt de verklaring vooral in de smaak en textuur van chocolade en de psychologische en de emotionele impact ervan. Zo wordt chocolade vaak gedeeld als er iets gevierd wordt of om iemand te bedanken, staat het symbool voor positieve emoties en kan het allerlei positieve associaties oproepen (Benton, 2004). Daarom dat chocolade niet kon ontbreken in onze scholenactie tijdens De Week van Het Werkgeluk. Het herinnert ons eraan dat werkgeluk soms in kleine dingen ligt.

Eten en drinken in de leraarskamer verbindt en zijn echt kleine gelukjes doorheen de dag” –leerkracht

Met onze actie #StukjeGelukje spelen we op een ludieke manier in op het belang van verbinding, door mee te geven dat geluk veel leuker is als je het deelt met anderen, zeker in de vorm van een chocoladereep. Elke leerkracht verdient een #StukjeGelukje doorheen de dag. Sommigen hebben misschien nood aan een groter of kleiner stukje, maar het belangrijkste is dat iedereen een moment van geluk kan beleven. Het draagt bij aan het werkplezier van leerkrachten, een belangrijke pijler van werkgeluk. Deze positieve sociale interacties in de leraarskamer maken nog meer gelukshormonen vrij, meer dan een stukje chocolade. Met elke hap willen we een stukje dichter komen bij onze missie naar meer werkgeluk.

Bronnen:

Benton, D. (2004). The Biology and Psychology of Chocolate Craving. A. Nehlig (Ed.), Coffee, tea, chocolate, and the brain, CRC Press, Boca Raton, Fla. (2004), pp. 206-219.

Macht, M., & Mueller, J. (2007). Immediate effects of chocolate on experimentally induced mood states. Appetite49(3), 667–674.

Meier, B. P., Noll, S. W., & Molokwu, O. J. (2017). The sweet life: The effect of mindful chocolate consumption on mood. Appetite108, 21–27.

Verslag geschreven door projectmedewerkers Laura De Blaere en Sarah Daniels - © 2024 Kapitein Werkgeluk - Howest

Previous
Previous

5/10 Dag van de Leerkracht

Next
Next

#LeerkrachtBoegbeeld